24. dec, 2016

Feestdagen

Deze Ducatiste wenst iedereen hele fijne feestdagen. Geniet van en met elkaar!

1. dec, 2016

Enitha's Motor Magazine in de winkel!

Enitha's Motor Magazine nr 3 is uit en de eerste zendingen zijn verzonden naar de lezers. Ik mag me rijk prijzen met het enthousiasme en de lezers die ook direct gaan lezen.
De snelheid waarmee ik alles probeer te doen, nemen zij nu al van me over. Kijk, dat is het betere werk.

Uitgave EMM3 is een succes en er is een slag gemaakt naar verdere professionalisering. Zoals de meesten weten is EMM uit grap geboren en deze niet-creatieveling heeft dus ook wat ervaring nodig. EMM 4 daarentegen zal nog een stap maken want de lat leg ik hoog. Zoals ik voor Ducati kies omwille van (oa) kwaliteit, zo wil ik dat zelf ook leveren aan de lezer en adverteerders.

Die kwaliteit is niet onopgemerkt gebleven want inmiddels is er een verkooppunt ! The Read Shop in Naaldwijk heeft me deze mogelijkheid aangeboden, maar ook een verkooppunt bij 1 of meerdere motorzaken is in de nabije toekomst niet ondenkbaar.
Daarnaast wordt EMM, naast Nederland, ook gelezen in Engeland, Duitsland en Zwitserland. Hoewel gelezen, voor sommigen zal het meer plaatjes kijken zijn.

Voor EMM4 staan meer dan ooit tevoren unieke, ludieke artikelen en publicaties gepland. De voorbereidingen zijn getroffen, de indeling wordt opgemaakt en adverteerders hebben zich nu al gemeld om er zeker van te zijn vermeld te worden. Ook zij zien dat het EMM groeit en al een behoorlijk aantal lezers en adverteerders heeft aangegeven te willen meegroeien. Zij zijn vanaf EMM1 "betrokken" en kunnen de ontwikkeling vanaf de wieg meemaken.
Dat maakt mij dankbaar en ik spreek mijn waardering en dank voor het vertrouwen zeker uit naar hen.

Zodra er meer bekend is over evt verkooppunten en de artikelen in EMM4, lezen jullie erover.

13. nov, 2016

Een 'robot' op een Ducati, top of flop... coming soon

De allerlaatste race van 2016 is verreden waarbij na de start Lorenzo aan kop lag en het niet meer heeft weggeven, al kwam Marc Marquez nog verbazingwekkend dichtbij in de laatste ronden. De voorsprong van ca. 5 sec. slonk naar 1 sec en de Spanjaarden konden hun feestje vieren op het thuiscircuit. De enorm goed verreden laatste ronden van Marquez zijn wellicht te danken aan de harde compound van de voorband, waar enkel Cal en Jack ook voor deze keuze gingen. Cal had nog kunnen laten zien of deze hardere optie in hun voordeel was, ware het niet dat hij met nog 13 ronden te gaan crashte.
Opvallend was de strijdlust van Iannone die na vele gevechten met voornamelijk Rossi toch de 3e podiumplek wist op te eisen en na afloop reageerde dat hij wel een zware race had en bij 16 ronden te gaan dacht “nóg 16”.
Zowel Lorenzo als Iannone hebben het voor hun merk goed afgesloten om nu maar te focussen op die totaal andere motor. Iannone op een Suzuki, ik weet niet goed wat ik moet verwachten. Lorenzo op een Ducati, het wordt top of flop. Ik neig naar top en denk dat hij weleens de juiste coureur op de juiste motor kan zijn.
Als dat zo is, dan heeft de concurrentie het zwaar. Met de topspeed van 335 km/u in 2015 op deze vrij compacte baan en het niet hebben van een antwoord van Yamaha en Honda in combinatie met de robot-achtige rondetijden van Lorenzo, maakt dat het ofwel een saaie koprijder wordt. Of zouden de andere fabrikanten toch een antwoord hebben? Wellicht zijn het de rookies Zarco, Folger en Lowes die voor spanning gaan zorgen?

Was het in de Moto2 al de broers Binders die eventjes bij elkaar reden, waren het in de MotoGP de gebroeders Espargaro die lange tijd achter elkaar aan reden.

Wat is er gestreden, wat is er laat geremd, wat waren de slomo- en highspeedbeelden fantastisch en de data die daarbij in beeld werd gebracht, zoals van Rossi die vele bochten in de 2e versnelling bleef rijden tot wel 180 km/u.
Erg spijtig dat Pedrosa en Crutchlow gecrasht zijn, zij hadden vast en zeker nog wat extra spektakel kunnen brengen.

Al met al kijk ik erg uit naar wat komen gaat in 2017. Vele veranderingen qua coureurs, motoren, teams… het enige echte dat ongewijzigd blijft zijn de circuits en de fans. Even pauze, even pas op de plaats en dan snel door naar de motorbeurzen om vervolgens alweer te starten met de eerste race.

30. okt, 2016

Ducati powerrrrrr

De Europese dames - heren uit de wereld der MotoGP zullen blij zijn dat deze laatste 3 overzeese wedstrijden erop zitten. Even 1,5 week bijkomen en dan mag iedereen weer naar de "Mickey Mouse" baan van Valencia. De naam die ik er gekscherend aan geef omdat je zoveel moois kan overzien. Nagenoeg het hele circuit!
Maar wat hebben we genoten vandaag, toch? Onze eigen Bo die podium rijdt in de moto3, Mister Backflip ofwel Zarco die samen met zijn broer aan synchroon backflippen deed en natuurlijk de mooie overwinning voor Ducati door Dovi & team.
Heel even dacht ik, zou het dan toch... 2 Duc's samen met een ex-Duc rijder op het podium.. maar helaas, Iannone gooide roet in het eten.

Gelukkig is er nog meer moois. Wat dacht je van Project 1408. Vanuit Italië ben ik een van de exclusieve ontvangers van de informatie waarop geheimhouding rust. Dank aan degene die dit voor mij geregeld heeft, want die ben ik zeer erkentelijk! Verwacht van mij dus geen nieuws hierover, want ik houd me keurig aan de spelregels, zeg ik met een brede glimlach. Speculaties zijn er genoeg te vinden op het world wide web. Of het klopt of niet... nog even en dan weet iedereen het! Mooi is het absoluut!

En dan nog de tip die een grote kleine vriend deed, zo'n geweldig mooie schoen van Ducati. High heels... yes they are, maar heb je gezien wat er aan de onderkant staat? Inderdaad... 1299, helaas dus niet voor mij weg gelegd want ik heb geen 1299 maar moet het met een 1199 doen nu ik de Anniversario ben misgelopen. En dan moet ik me maar bedenken "joh, het is maar een motor".

En dan was er nog meer goed nieuws afgelopen dagen. Alle exemplaren van Enitha's Motor Magazine 2 zijn verkocht, op 1 na! Dit laatste exemplaar zal geveild worden op enig moment voor een goed doel. Daarover later meer.
De vorderingen van EMM3 zijn al zichtbaar (zie cover), pagina's zijn gevuld, foto's worden verzameld en de rubriek "het vervolg ... Zwitserland" vordert gestaag.
Het streven is om dit magazine voor de kerstdagen uit te kunnen geven; uiteraard mede afhankelijk van de drukkerij. Mocht je dus nog een (betaalbaar) kerstcadeautje zoeken, meld je dan snel aan via info@ducatiste.nl

Ik ga snel verder... anders wordt het een kerstspecial 2017 en dat kan niet de bedoeling zijn!

5. okt, 2016

het einde nadert...

Een strakblauwe lucht, een zonnetje dat schijnt alsof hij voor het laatst mag schijnen... je waant je bijna midden zomer, toch is het inmiddels oktober geworden. De maand dat de meeste (plezier) motorrijders nog even hun tweewielige vriend van stal halen. Ook de heren coureurs komen richting laatste kilometers op hun motoren (de tests buiten beschouwing gelaten). Waar de een bij hetzelfde team blijft, gaat de ander een nieuwe uitdaging aan; bij een ander team, op een andere motor en soms zelfs in een ander kampioenschap. Tenslotte is er nog een aantal rijders die nog niet weet of ze en zitje krijgen, zo laat in het seizoen nog geen zekerheid hebben, laat te wensen over.

Maar zover is het allemaal nog niet. Na spectaculaire races in het BSB (British Superbikes) wat natuurlijk veel meer is als enkel de superbikes op ons eigen Asser circuit gaan de voornamelijk UK mannen zich opmaken voor hun laatste ronde op Brands Hatch GP ofwel de "lange" baan. Maar ook op ons eigen circuit in het hoge Noorden gaan de laatste races gereden worden tijdens hetzelfde weekend. Een vol programma met veel moois.
De heren in de hoogste kampioenschappen van WSBK/WSS en MotoGP hebben nog iets meer te rijden maar mogen daarvoor ook de wat warmere oorden aan doen, zoals Jerez en Qatar voor WSBK.
Op het hoogste niveau wordt nog gestreden om de titel. Ze kunnen het nog spannend maken met nog 4 te verrijden wedstrijden. Allereerst doen ze Japan, Australië en Maleisië aan om tenslotte te eindigen in Valencia.

Zelf ben ik uitgenodigd bij 3 van de 4 laatste wedstrijden (Qatar is wat ver..) De MotoGP in Valencia is bijna traditie geworden, de vrienden in BSB willen me deel laten uitmaken van hun feestjes tijdens Brands Hatch wat ik overigens een fantastisch circuit vind en op Nederlandse bodem wordt het vast en zeker ook een gezellig samenzijn. Die laatste is een zekerheid als een koe. Mijn allerlaatste ritje naar het Noorden voor motorsport dit seizoen.
De volgende rit naar het Noorden wordt Heerenveen, traditiegetrouw naar Thialf met mijn moeder voor de World Cup. Die andere mooie snelle sport met het enorme contrast van de motorsport. Beide een snelle baan met snelle mensen erop, waar je op het asfalt de motoren in de toerenbegrenzer hoort slaan, hoor je op het ijs enkel wat gekras... even rust :)

21. aug, 2016

it's all about tires...

De foto's op een rijtje: het MotoGP weekend in Tsjechië begon met een feestje voor Wilco Zeelenberg. Hij mocht in bijzijn van zijn team en wat andere initimi Abraham vieren; op dat moment iedereen nog met een brede glimlach niet wetende wat er op 'raceday' zou gaan gebeuren. Lorenzo... de grote verliezer? Wederom? Daar waar andere teamleden een feestje vierden alsof ze het podium hadden bereikt en weer anderen alleen maar treurig naar het rubber konden kijken.

Moto3 en Moto2 waren enerverend. Spannend, volledig natte baan. Wie is de beste regenrijder? Sowieso bij Moto3 zorgde dit voor verrassingen en mocht McPhee de hoogste trede beklimmen. Hij, die rijder, met zoveel seconden voorsprong en nog steeds niet van het gas af gaan. Hij kreeg slechts een enkele ronde voor het einde van de race een behoorlijke waarschuwing; zweefde boven zijn motor met beide beentjes in de lucht, hangend aan het stuur en kwam met een klap weer in het zitje terecht (au!).

Verslagen genoeg te lezen dus laat ik maar een sprongetje maken naar de MotoGP. Het was weer een beeld zoals we dat vaker zien tijdens de MotoGP. Spanning en zelfs hier en daar behoorlijke stress op de grid. Monteurs met zware wielen sjouwend en rennend naar de box. Toch nog een snelle wissel. Tweede motoren die klaar gemaakt waren. Coureurs die omhoog leken te kijken voor een schietgebedje. Onzekerheid over wat komen zou.
Zonder de hele race te willen evalueren, was de baan nat... erg nat. Gedurfde acties hier en daar maar na de start waren het toch een paar rondes voor "mij". De Ducs deden het goed. Dovi op kop met zijn teamgenoot Iannone erachter en Redding op een 3e plaats. Marquez op 4 achter hem latend. Later zou Redding wat problemen ondervinden maar nam Barbera alsnog de 4e opeenvolgende Duc plek in beslag. De eer werd hoog gehouden. Totdat....

Al eerder schreef ik erover en het is een cliché opmerking: het draait uiteindelijk allemaal om het rubberen schoeisel onder de PK-fietsen. Degene die het hoofd weet koel te houden, de juiste beslissing neemt of zelfs durft te gokken kan het verst komen. Dat ondervond Cal vandaag. Hij stond als enige, samen met Baz, op een set Hard. Rossi, Lorenzo en Rabatt gedrielijk op een softe compound voor en hard achter.
Het bleek een briljante keuze te zijn van Cal en het LCR Honda team. Werkelijk de een na de ander werd "opgevreten" door deze Engelse rijder. Helaas voor mij, maar ik gun het Cal absoluut, ging ook de laatste Duc die op kop lag eraan. Ai. Cal gaf gas en wist 7,2 sec voor te blijven op de uiteindelijke nummer 2 Rossi en 3 Marquez. Baz en Barbera konden hun geluk niet op met een 4e en 5e plek en de lange Fransman tilde de kleine Spanjaard op en het bleef nog lang onrustig bij Team Avintia...

Lorenzo en Dovizioso waren vandaag wat mij betreft echt de opgevers. Op wereldniveau en in een wedstrijd waarin van alles kan gebeuren kun je gewoonweg niet opgeven. Beiden kwamen 2x hoofdschuddend binnen en beiden moesten door het team aangezet worden om toch hun race op motor 2 te vervolgen. Uiteindelijk heeft Dovi toch de moed opgegeven en kwam een aantal ronden voor de finish al naar binnen. Lorenzo kwam met een ronde achterstand als 17e over de finishlijn.

Scott Redding wist ondanks alle problemen toch nog 1 puntje te sprokkelen met een 15e doorkomst.

Wederom een enerverende, bizarre wedstrijd en over 2 weken alweer de volgende race. Waarschijnlijk ook dan regen... het hoort er tegenwoordig bij op Raceday en (!) het is de ronde van Silverstone.
Leuk om een racedag als deze met in zowel Moto3, Moto2 als MotoGP de overwinning te hebben van iemand die in het Britse kampioenschap heeft gereden dan ook de volgende ronde in Groot-Brittannië te verrijden.

14. jul, 2016

Nog even geduld..

Het is bijna zover... Enitha's Magazine publiceert haar tweede uitgave. Medio juli gaat het naar de drukkerij en snel daarna worden de vele exemplaren die in de voorverkoop zijn verkocht uitgereikt. Uiteraard is er naderhand ook nog een exemplaar te bestellen.

Ben jij benieuwd wat er in de koffer meegaat van Mysterie Guest, verwonder je je over het racen met een handicap of kijk je liever plaatjes? Het kan allemaal. Zelfs een kijkje achter de schermen van een surveillant laat je zien dat iets simpels op iets groots kan uitdraaien.

Bestellen is eenvoudig, mail naar info@ducatiste.nl en er wordt een exemplaar voor je gereserveerd voor maar € 3,95.

  • op de scooter sneller dan op de Honda?!

  • ook voor mij is er nog hoop... op de scooter

  • en als je geen scooter hebt...

27. jun, 2016

TT Assen … traditie in ere gehouden

De traditie van twijfel “blijft het droog of valt er een bui” werd in ere gehouden tijdens de 86e TT van Assen. Van enige twijfel was echter geen sprake meer toen de bui viel. De coureurs zagen geen hand voor ogen meer en hadden veel last van aquaplanning. Nog net voor het verrijden van 2/3 van de wedstrijd werd de rode vlag getoond. Voor sommigen een geluk voor anderen een bittere pil.
Wanneer er geen herstart had plaatsgevonden hadden vele fans toch met een fijner gevoel huiswaarts gekeerd, met name de Rossi fans. Op dat podium zou Petrucci op de hoogte trede staan met naast hem Dovi en Rossi. Het werd een compleet andere samenstelling met Jack Miller, Marc Marquez en Scott Redding. Deze uitslag had niemand kunnen voorspellen.
De NOS zal eveneens niet op de herstart hebben zitten wachten. Met de uitzendrechten tot 15.00 uur ging het scherm spreekwoordelijk op zwart bij hen en konden kijken schakelen naar Eurosport of via de livestream kijken.
Er waren vele teleurstellingen onder de heren coureurs. Met name Lorenzo die duidelijk geen vriendjes kan worden met de Asser baan. Grindbak en bijna laatste wagon van de trein moeten hem een naar gevoel gegeven hebben. Desalniettemin staat hij nog 2e in het kampioenschap.
Rossi was een andere zwaar teleurgestelde coureur, hoewel vele van zijn fans ook zwaar teleurgesteld waren in hem. Niet alleen vanwege het niet kunnen hervatten van zijn race maar meer het niet komen tijdens de pitwalk. Uren stonden zijn fans in de warme zomerzon te wachten; tevergeefs. Maar wat te denken van Cal Crutchlow, de beste man heeft misschien iets te veel fietstraining toegestaan op het eiland Man aan zijn ex-teamgenoot Miller want die was in topvorm.
De dag ervoor had hij al duidelijk moeite met het “jatten” van de scooter van zijn team door Marquez die ervan overtuigd was hem slechts in “bruikleen” te hebben gehad en er zo snel vandoor ging dat hij bijna sneller was dan met de Honda. Het was een bijzonder komisch gezicht en de snelheid waarmee hij door de paddock scheurde had er minimaal voor gezorgd dat hij rijbewijs en voertuig moest inleveren als er gecontroleerd zou worden. Cal kon de actie van zijn “concurrent” niet waarderen en had hem het liefst een rekening gestuurd.
Marc Marquez heeft dit keer goed geluisterd naar zijn team die meerdere malen had aangegeven wel met verstand te moeten rijden om geen dure punten aan Lorenzo en Rossi te geven. Met Miller in de buurt moest de normaal zo hete Spanjaard aan het moment in Silverstone denken dat Jack Cal Crutchlow eraf reed. Dus of hij geluisterd heeft naar het team of stiekem toch bang was voor Miller…?
Afgezien van het weer, op donderdag en vrijdag behoorlijk warm en zondag getekend door regen, was het een perfect weekend. Het contract met Dorna werd, bij uitzondering, maar liefst verlengd tot 2026 om zodoende 16 miljoen te kunnen investeren in met name tribunes. Er werd een record aantal bezoekers welkom geheten en helaas bijna een record aantal crashes. De bezoekers konden niet allemaal op tijd hun plekje innemen, het valt ook niet mee om 160.500 bezoekers te ontvangen als het er vorig jaar nog maar 142.150 waren en de jaren ervoor zelfs nog ca. 10.000 minder.
Ikzelf ben maar om 19.00 uur in de auto gestapt met het idee dat ik liever motorretjes om me heen heb dan dat ik auto’s moet tellen in de file. Uiteindelijk werd het alsnog een rit van maar liefst 4 uur (tov 2/2,5 uur). Het was voor mij persoonlijk wederom een overweldigend weekend. Mooier dan ik me vantevoren kon bedenken. Een warm welkom bij diverse mensen, organisatie en teams. Een aperitiefje, een drankje aan de bar, een praatje bij het ontbijt met een coureur en teammanager. Ik ben alle mensen weer enorm dankbaar die me zo warm hebben verwelkomd. Mijn Frans en Duits zijn weer wat opgehaald en dat zal ik vanaf nu weer wat gaan opbouwen. Ik heb wel de voorwaarde gesteld dat als ik in Valencia weer erbij ben, zij dan Nederlands met mij praten.
Wat overigens ook zeker zo verrassend was, is dat mensen Erben Wennemars, Mr TT Jaap Timmer en wat anderen zomaar voorbij lopen. Een Jan Smit en Jorien ter Mors werden dan weer wel herkend.
Met een voorsprong voor Marquez in het kampioenschap (145 punten) gaan we op naar de volgende race. Lorenzo die als 2e staat met 121 punten en Rossi met 103 punten zullen hun uiterste best doen om te gaan inlopen op Marquez. Of dat gaat lukken…. ??

  • patat doet Scott Redding blijkbaar goed

  • Zwitserland.. ik heb er iets mee

  • sfeer proeven

5. jun, 2016

#CatalanGP ... een zwart raceweekend

#CatalanGP in social media term

Dat dit een weekend zou worden dat overschaduwd werd door het tragische ongeval van Luis Salom ofwel #Mexicano39 die op 24-jarige leeftijd tijdens het beoefenen van zijn hobby het leven liet, had niemand kunnen denken. Deels pure pech dat de motor hem raakte... Menig motorsportliefhebber heeft de vele reacties, anekdotes en mooie beelden van Luis voorbij zien komen. Op raceday was het een niet te missen feit. Coureurs met lintjes, borden en vlaggen met 39, tshirts met tekst en LS39, de vele woorden van coureurs en overwinningen die werden opgedragen aan deze symphatieke jonge coureur.
Maar er werd geschakeld. Hoe verdrietig en raar ook, het is een professionele sport waar veel geld in om gaat en dus werd er gestreden. Mét respect, dat lieten Marquez en Rossi wel zien. Zowel op als naast de baan schudden ze elkaar de hand ter felicitatie van de overwinning van The Doctor en de 2e plek van Marquez. Ze lijken weer vriendjes.. in elk geval vóór het oog van de camera.
Iets minder goed liep het af voor Iannone en Lorenzo. Vooral die laatste was met recht de pechvogel omdat hij door een, laten we zeggen, knullige actie van de Italiaan aan de achterkant werd geraakt en hij met een behoorlijke klap op het
asfalt terecht kwam. Voor het kampioenschap goed, zeker nu Rossi de meeste punten mocht bijtellen, maar zuur voor Lorenzo. De wedstrijdleiding heeft zich nog eens gebogen over de beelden en besloten om Iannone als laatste op de startgrid te plaatsen tijdens de volgende race... uitgerekend de bekende TT! Dat het voor een spektakel zal zorgen, mag geen verrassing heten, want wie denkt dat de Italiaan met zijn felle kleuren rustig van start zal gaan heeft het mis. Waarschijnlijk zal hij (al dan niet onstuimig) door het veld gaan om zodoende zoveel mogelijk punten te scoren...
Over 3 weken zit de meest geliefde race op onze thuisbaan er weer op, moeten we weer een jaar lang wachten, kunnen de kaarten voor het jaar 2017 besteld worden en zijn we helemaal gewend aan Race Sunday @Assen... maar laten we eerst focussen op de voorpret!

23. mei, 2016

Een weekend vol vriendelijkheid, snelheid en… rode vlaggen

Het is zaterdagochtend vroeg als we ons melden op Schiphol. We, want ik vond het nodig dat mijn vader ook eens zou zien hoe fantastisch de baan van Brands Hatch is en kon kennismaken met een aantal maatjes uit BSB. Mijn moeder ook overigens maar die vliegt geen meter… hooguit laagvliegen op 2 of 4 wielen.
Het weekend was weer afwisselend qua omstandigheden, qua weertype, qua gesprekstof. Zo stond de directeur van World Superbike stilzwijgend te staren naar een uitgeklede Italiaanse schone (Panigale wel te verstaan), kreeg ik inside information van de moeder van een teameigenaar (vrouwen onder elkaar hebben het over uitlaatsystemen), kreeg ik een behoorlijke lift van een SBK coureur (en ex-wsbk rijder) op de scooter waarbij we bij aankomst bij de pitbox werden opgevangen door een van de teamleden die zich al ongerust begon te maken want het was immers 5 min voor QP. Maar het was ook het weerzien van de zijspanrijders en bakkenisten waar ik zo gek op ben. Een klasse apart, een volkje apart. De ontmoeting met een SBK coureur die me 3 jaar geleden (toen ik voor het eerst in Brands was) vertelde dat hij zo graag Ducati zou willen rijden, nu zagen we elkaar weer en rijdt hij Ducati.
Helaas, zoals dat bij het racen hoort, ook de mindere kant en was een van mijn favorieten waarbij ik op de grid mocht staan aan het knallen en gaat er recht voor ons gezicht enorm hard af en krijgt de motor tegen zich aan. Hij blijft lang, erg lang liggen. Uiteindelijk blijft het bij “wat” breuken. Een ander met wie ik had afgesproken bleek ’s morgens erg hard gecrasht te zijn en in het hotel kwam hij ’s avonds maar eventjes langs want hij wilde snel weer gaan liggen. Hij liep erg kreupel, verbeet de pijn en zijn gezicht sprak boekdelen maar hij nam toch nog even de tijd voor ons. Het hoort bij het racen, maar toch is het vreselijk om (zeker) de mensen met wie je om gaat zo te zien. En denk nu niet dat het in de niet-zijnde hoofdklasse minder gaat, want ook hier waren behoorlijk wat heftige crashes waarbij menig coureur bleef liggen, SafetyCar en rode vlag tot gevolg. Zelfs iemand die na de finish recht voor ons hard voorbij gleed. Er is hier en daar weer hard gewerkt, heel hard zelfs om binnen 2 uur een motor vanuit niets geheel op te bouwen. Klasse om de Duc weer mooi in z’n jasje te zien.
Ook de klasse met daarin vele Nederlandse namen was spannend, ze waren aan elkaar gewaagd en het was stuivertje wisselen in de kopgroep. Uiteindelijk mocht mijn plaatsgenoot de laatste podiumplaats voor zich opeisen, met een minimaal verschil een andere Nederlander achter hem latend onder droge omstandigheden dat dan weer wel, want in deze klasse was het bizar te noemen tijdens race 1. Ik vraag me af of er ooit zoveel verschillende bandenkeuzen voor een wedstrijd zijn geweest.
Zoals bij alles kwam ook aan dit mooie weekend een einde. Waar we ’s morgens geduldig moesten blijven toen onze taxi verlaat was als gevolg van enorme verkeerschaos konden we toch nog op tijd op Gatwick arriveren… met wat weetjes en feiten dankzij de onderwijzende taxichauffeur die ons wees op de zwart-witte melkkoeien, het woord ALSO dat het meest gebruikt wordt door Nederlanders in Engeland maar ook zijn vragen waarom Nederlanders zo lang zijn en zijn frustratie met een knipoog dat hij van zijn vrouw niet naar Amsterdam mag. Iets dat de meeste teamleden en rijders wel gaan doen in oktober als ze Assen weer aan doen; sommigen zelfs al eerder dit jaar omdat ze “stiekem” een circuitdagje geboekt hebben… tja een slimme meid is op haar toekomst voorbereid en een coureur bekent kleur. En laat die coureur nu een Ducatist zijn…!
Nagenietend van een geweldig BSB weekend, ga ik maar eens goed zitten voor de moto2 en motoGP waar ook het nodige is gebeurd. De vele verhalen en foto’s gezien hebbend, maken me alsnog of misschien wel juist nieuwsgierig. Van motorsport naar motorsport.

14. mei, 2016

Sepang ... bandjes bandjes bandjes...

Toegegeven, het is een vreemd tijdstip, maar wel heerlijk rustig opstarten deze zaterdag. Race 1 van WSBK Sepang, waarbij ik onder het genot van een bakkie eens ga kijken hoe het de Ducati's vergaat op dit wárme circuit. Het is niet alleen warm, ook de verkanting en het asfalt zijn opmerkelijk en dat iedereen ermee bezig is, is wel duidelijk. De vele verschillende compounds (hoewel de meesten toch een Medium achter kozen), de verschillende lijnen die gereden moeten worden als gevolg van de belasting van de bandjes en de rondetijden die in de kopgroep van de SBK mannen van een 2'03 naar 2'05 en zelfs 2'06 terugzakken. Grip en banden is alles bepalend, maar die voorbeelden hadden we al eerder gezien, zowel in WSBK als MotoGP. Zelfs de rijders waren bijzonder geïnteresseerd in hoe hun rubber en stiekem natuurlijk ook dat van de concurrent erbij stond. Scherp zijn is altijd slim... doe je voordeel ermee voor race 2, zo moet ook Chaz gedacht hebben nadat hij de 3e plaats voor zich kon opeisen, achter Jonathan Rea en Tom Sykes die een geweldig resultaat neerzette als kopman met maar liefst 5 sec voorsprong en keurige rondetijden, zelfs in de laatste ronden. Chapeau!

Bij de WSS was het Randy Krummenacher die een snelste tijd wist neer te zetten, maar zijn teamgenoot Kenan Sofuoglu kon het niet laten om nog iets van die tijd af te halen. Heel persoonlijk had ik Randy graag op pole gezien met Gino Rea op een 2e plaats op de grid, maar de mannen moesten toch echt een plekje opschuiven; alsnog een mooie prestatie. Laten we hopen en duimen dat Randy en Gino Rea dit kunnen volhouden en morgen in het extreem warme Sepang het podium kunnen betreden. Fingers crossed!

18. apr, 2016

Bijzondere WSBK @ Assen... hoe kon het ook anders

Het World SBK weekend was weer bijzonder enerverend en soms wat chaotisch. Waar het vrijdag zó nat was, dat er maar liefst 62 crashes waren (en iemand zelfs in de blub vast zat) was het op zaterdag de harde wind die de overhand nam en zelfs de Dorna hekken omwaaiden. Zondag tekende zich door zon en tijdens de WSS een behoorlijk pittige bui.
Voor mij persoonlijk was het een druk maar fantastisch weekend. Veel nieuws, veel gepraat, veel gelachen en vooral veel, heel veel opmerkingen over mijn aanwezigheid in de Kawasaki box. Dat had even goed MV Agusta kunnen zijn, iets van Italiaanse makelij zou dichter in de buurt der verwachtingen liggen maar maandagavond toen Randy Krummenachter mij vertelde dat ik bij hem op de grid zou staan, hebben we die afspraak gemaakt en afspraken moet je nakomen.
Op het moment dat er zaterdag steeds weer rode helmpjes in de verschillende sectoren te zien waren, werd het spannender en spannender. Natuurlijk als motorsportliefhebster en daarnaast het warme hart dat ik deze topper toe draag maar ook omdat ik dan zelf op pole zou staan. Een ervaring rijker.
Een fotograaf die moeite heeft gedaan om alsnog toegang tot de grid te krijgen om foto’s bij me te maken. De vele mooie plaatjes en berichten die me werden toegezonden… het was veel, het was bijzonder en ik ben jullie dankbaar voor al het moois.
De race zelf… tja, daar hebben we vele motorsportsites voor en de meeste mensen hebben het met eigen ogen kunnen aanschouwen.
Ik had die ochtend al voorspeld dat het op deze manier zou verlopen. Er werd gelachen en afgedaan als “het zal toch niet” maar natuurlijk (!) verliep het wel zo. Als ik erbij ben in de box én het is Assen… het ging op dezelfde manier toen ik bij Marquez was en vorig jaar was ik bij Jack Kennedy en verliep het evenzo dus moest ook Randy eraan geloven.
De spanning steeg vanzelfsprekend in de box op de momenten dat Randy en Kenan kuip aan kuip gingen; terwijl we het nog zo over de crash van Ducati(‘s) hadden gehad destijds. Het zal toch niet… nee inderdaad, gelukkig niet! Marina en ik zochten even steun bij elkaar en met een mooi kleedje omgeslagen stonden we knusjes tegen elkaar en de alerte, sympathieke cameraman kon het niet laten om ons vol in beeld te zetten in een close-up shot. Met mijn gezicht vertaalde ik het gevoel op dat moment en tegelijk kon men aflezen dat ik vol vertrouwen was. Dat dit terecht was, bleek wel na het uitstapje door het grind van de GT. Welke rijder komt daar al rijdend (met die snelheid) weer uit? Valentino Rossi… maar zoals Randy me zei “ik ben het crossen gewend… “
Een prachtig team met leuke mensen en goede afsluiting van een verrassende Kenan. Waar hij me eerst al verraste in de truck door me tegen iemand te laten zeggen “het komt niet uit want hij slaapt” en ik dacht, asjemenou, hij praat net als ik in zijn slaap… was het einde van de dag het moment dat we samen naar de Paddockshow liepen en hij mijn hand vast hield terwijl hij me iets zei. Ik was verbaasd over zijn woorden; de mensen om ons heen nog meer verbaasd over de manier waarop hij me vasthield tijdens het wandelen.
Het was een verbazingwekkend weekend. Bij het horen dat ik Panigale rijd, wilden een aantal direct op de foto; inmiddels gekleed in mijn eigen stijl en op die manier vastgelegd kwam alles toch weer goed... Ducje was weer terug!

  • foto: Kees Siroo

  • foto: Peter vd Werf / Sportimages.nl

10. apr, 2016

Pedrosa... naar het hol van de leeuw

Dachten we met de races in Argentinië zo’n beetje alles gehad te hebben, bleek het in Austin wederom bizar eraan toe te gaan. Dat zal Dovizioso op zijn minst zo gedacht hebben. Nadat Iannone het vorige week nodig vond om beide Duc’s tegelijk kennis te laten maken met het asfalt, bleek het dit keer Pedrosa die al vanaf achter kwam aanglijden en zo Dovizioso mee nam in zijn val. Een crash is nooit leuk, meegenomen worden in een crash van een andere coureur is allerminst fijn maar als het dan 2 races achter elkaar gebeurt én het gaat ook nog eens om een podiumplek… dat is erg zuur. Het waren overigens niet de enigen die het asfalt van dichtbij bestudeerden. Zo kwam Rossi al eerder ten val en nadat de Brit Cal Crutchlow onderuit ging, moest hij een bijna lachwekkend huppeltje maken omdat er langs zij nog een motor van de andere Brit Smith kwam. Beide Britten konden hun race vervolgen maar vanzelfsprekend niet met het gewenste resultaat.
Overigens is het prijzenswaardig hoe sympathiek de kleine Pedrosa was naar Dovi, die op zijn beurt bij de vorige crash het als een waardig sportman opnam. Pedrosa showde zijn excuus-gebaar direct na het afstappen, liep vervolgens op de geknielde Dovi af, knielde bij hem en na afloop bracht hij een bezoek aan hem in de pitbox. De sympathie van deze coureur deed me denken aan de uitermate sympathieke Sykes die Chaz op zijn manier feliciteerde in Aragon: half gedraaid op zijn motor met twee uitgestrekte handen klappend richting de Ducati rijder. Fantastisch om te zien!

19. mrt, 2016

We zijn begonnen... MotoGP

Wat is er toch altijd veel te mopperen... in de Formule 1 zijn de kwalificatieregels aangepast, de Telegraaf schrijft uitsluitend over de zware crash in cup klasse in Qatar waarbij de coureur is overleden, de Belgen vinden dat Loi niet "onze Loi" genoemd mag worden en zoeken we het dichterbij huis is het wel de petitie die rond gaat om de snelle Ruskenhoek terug te krijgen.

Maar zoals altijd zijn er gelukkig ook heel veel leuke dingen! Wat dacht je van de vrije trainingen in Qatar waarbij Loi als enige samen met Quartararo een 2'05 wist te rijden en waar het Leopard Team maar liefst 3 coureurs in de top 10 wist te houden maar als Nederlanders kijken we vooral gespannen naar de eerste verrichtingen van Bo. Hij reed een keurige snelste tijd van 2'06.477 waarbij het dan weer jammer is dat hij 3 plaatsen teruggezet gaat worden als gevolg van de sanctie die vorig jaar al het nodige stof deed opwaaien. Hinderen en ophouden van collega coureurs. Laten we hopen dat hij zo'n goede QP rijdt dat die 3 plaatsen met een snelle start "geen probleem" zullen zijn, hoe jammer ook natuurlijk!
In de Moto2 is de top 10 erg aan elkaar gewaagd en reden al deze mannen maar liefst in de 1'59. Lowes, de slidende man, voert de lijst aan in de FP.
Tenslotte het paradepaardje, de MotoGP, waar natuurlijk "mijn" merk het visitekaartje moet afgeven... en dat is gelukt. Waar voorheen Dovizioso sterk was, komt Iannone meer en meer goed in het zadel te zitten en dat blijkt wel als we zijn 1'54'er zien waarmee hij nu bovenaan vermeld is op de uitslagen van FP. Dovizioso rijdt ook een 1'54 en samen maken zij deel uit van de top 5 waarin ook de andere merken, op Aprillia na, vertegenwoordigd zijn.
Bijzonder jammer dat "vrolijke" Petrucci niet kan deelnemen aan de race, terwijl hij met een 1'55.931 de 14e plaats voor zich opeiste.
Vanmiddag de QP, dan wordt alles echt op scherp gezet en morgenavond de races. Wat kijken we ernaar uit en wat zou het mooi zijn voor alle verschillende merkenliefhebbers als er een podium met Honda, Yamaha en Ducati kan zijn...
en o ja, wat fantastisch dat de altijd goedlachse en vriendelijke Rossi nog eens heeft bijgetekend en dit al wereldkundig is gemaakt nog voor de start van de 1e race.
Let's start the engines....

27. feb, 2016

De strijd... in wsbk

Na de beurzen hier en daar, de tests op verschillende circuits was het dan eindelijk zover; race 1 WSBK op zaterdag in Australië. Dat het een spannend seizoen zou gaan worden was wel te verwachten maar dat er zoveel merkenteams de strijd in de kopgroep zouden aan gaan, is bijna te mooi om waar te zijn. Niet alleen de merken maar ook de coureurs uit dezelfde 'stal' gingen met elkaar 2-aan-2 de strijd aan in de top 8.
Een bijzondere trein halverwege de race met de Kawa mannen Sykes en Rea op 1 en 2, gevolgd door de heren Ducati Giugliano en Davies op 3 en 4, daarna de Honda's met Vd Mark en Hayden en eerste groep werd gesloten met de vertegenwoordigers op Yamaha, Lowes en Guintoli. Wat schitterend om de merken steeds 2-aan-2 te zien rijden maar naarmate de race vorderde was het Vd Mark die in de mangel zat bij de Duc's. Tja en dan is het voor mij lastig...
Het was een mooie strijd en een gemêleerd gezelschap op het podium met Rea, Davies en onze eigen Magic Michael. Klasse van Torres die ondanks de diepe wond toch nog 8e weet te worden en nieuwkomer Brookes die de top 10 sluit. Helaas Reiterberger net de finish niet gehaald, evenals de (grindhapper) Alex Lowes en Xavi Fores die met nog 10 ronden te gaan de Duc in de pitbox moest gaan parkeren... Ducati stukgaatie hoor ik jullie denken. Gelukkig kan ik jullie dan terechtwijzen met P2 en P4, prima resultaat voor deze openingsrace. Op naar race 2 en op naar de eerste Supersport race! We hadden de smaak al te pakken; nu willen we alleen nog maar meer ...

1. feb, 2016

Sepang test... voor de een verrassend voor de ander hard

Het MotoGP seizoen is vandaag echt begonnen, kunnen we stellen. De eerste test op het circuit van Sepang is verreden. Iedereen kijkt reikhalzend uit naar de uitslagen, hoewel dat nog niet alles zegt. Toch zien we een opmerkelijke snelste tijd bij Lorenzo die als enige een 2 min rond weet neer te zetten. Zijn teamgenoot Rossi wist, net als de overige rijders binnen de top 5, een 2:01 te klokken.
Naast dat ik een aantal niet-ducatisten als favoriet heb, kijk ik natuurlijk met extra belangstelling naar dit Italiaanse paradepaardje. Helaas heeft het Aspar Team al vroegtijdig afscheid moeten nemen van hun Italiaanse schone als gevolg van de crash waaraan Laverty, behalve blauwe plekken, niets heeft overgehouden.

Terugkijkend mag ik niet ontevreden zijn nu er 4 Ducati's binnen de top 10 genoteerd staan; hoewel de rondetijden hier en daar nog wel wat aangescherpt kunnen worden... werk aan de winkel om van de top 10 een top 3 te maken, maar natuurlijk zitten de teams van andere merken ook niet stil... dat het weleens close racing kan worden tijdens de wedstrijden maakt het voor de toeschouwers een mooi spektakel.

13. jan, 2016

Oproep aan ALLE motorsportliefhebbers

Gisteren heeft de Italiaanse tak van de fanclub van Marc Marquez noodgedwongen bekend moeten maken dat zij niet aanwezig zullen zijn tijdens de race in Mugello welke in mei plaatsvindt.
Wegens bedreigingen en andere uitingen, vinden zij het niet verantwoord om aanwezig te zijn en de betrokkenen (veiligheid)risico's te laten nemen.

Dat het niet is gegaan zoals we als liefhebbers van de sport willen, is duidelijk. Maar het is gebeurd, het valt niet meer terug te draaien en we zijn een nieuw jaar, een nieuw seizoen gestart. Wat lossen we ermee op als we blijven klagen en dreigen? Niets.. het enige wat we doen is het voor ons zelf minder maken. Er worden nog meer maatregelen genomen op circuits, dat betekent nog langere wachtrijen voor de ingangen en er mag nog minder meegenomen worden. Daarnaast wordt de sfeer er toch niet beter op als fans met elkaar aan de stok gaan krijgen, soms zelfs letterlijk! Waarom die sfeer verpesten als het niet meer terug te draaien is?
Velen spreken schande van de voetbalsupporters die zich fan noemen maar eigenlijk maar relschoppers zijn. Het is nu in de motorsport niet anders als we hiermee doorgaan. Degenen die zich niet gaan aanpassen, zijn geen fans. Een fan is verstandig en houdt de motorsport te allen tijde hoog, no matter what.

Laten we met zijn allen volwassen zijn, de passie voor de motorsport behouden en ervan uitgaan dat ook de coureurs in kwestie van deze situatie hebben geleerd en dit nieuwe seizoen volkomen anders te werk gaan... op de baan en naast de baan.

En voor degenen die dit niet willen, kunnen of doen: realiseer je even dat de mensen die hierbij betrokken zijn er niets aan kunnen doen! Als je je "bezwaar" dan nog steeds kenbaar wilt maken, doe het dan aan de coureur in kwestie persoonlijk en niet bij mensen die alleen maar hun best doen om de motorsport in zijn algemeenheid op te fleuren.

2. jan, 2016

Het zandhappen gaat weer beginnen...

Vandaag, 2 januari, is de keuring achter de rug en kan echt begonnen worden aan de uitdaging die DAKAR heet. Een zware tocht die morgen officieel van start gaat maar vandaag met de proloog slechts 10 km te gaan een beetje "inkomertje" is.
Op 10 januari wordt een rustdag ingelast na het zwoegen, zweten, zandhappen, sleutelen, navigeren en waarschijnlijk vooral slecht en weinig slapen.
Op 16 januari zal na 13 etappes de finish in Rosario zijn en weten we welke Nederlandse motorrijder de beste van de 18 van zijn landgenoten is en hoe hij staat ten opzichte van de andere 135 motordeelnemers. Wordt het Frans Verhoeven, Jurgen van den Goorbergh, Hans Vogels, Robert van Pelt of toch een verrassend andere Nederlander?
Vanzelfsprekend wens ik onze mannen vooral succes en sterkte maar ook heel veel plezier tijdens deze barre tocht :)
Overigens doen er 45 quads, 111 auto's en 55 trucks mee.

1. jan, 2016

Beste wensen

Ducatiste wenst u het beste voor 2016 met vooral veel gezondheid, geluk, plezier en bovenal veilige motorkilometers!