Wie is Jumping Jack

Jumping Jack is de latere bijnaam van Jack Middelburg. Zijn eigenlijke bijnaam was Den Briet maar dankzij de onbesuisde rijstijl van deze Nederlandse motorcoureur is hij nagenoeg alleen nog bekend onder Jumping Jack.
Middelburg is geboren en getogen in het Westland en is slechts 32 jaar geworden. Op 1 april 1984 sloeg het noodlot toe, helaas geen grap. Twee dagen na het ongeluk op het bekende stratencircuit Tolbert, 3 april, werd Nederland opgeschrikt door dit tragische nieuws.


Meerdere tentoonstellingen
Dat het een legende is, blijkt wel. Al eerder werd een tentoonstelling georganiseerd in het gemeentehuis van Westland. In 2016 vond wederom een tentoonstelling plaats bij het Westland Museum, nog uitgebreider dan het al was een aantal jaren ervoor.
De Yamaha en Suzuki, zijn overalls, vele andere spullen en natuurlijk fanclub artikelen werden tentoon gesteld en mensen kwamen uit het hele land om deze coureur te “herdenken”.

Jack startte zijn race carrière in 1973 nadat hij een race had bekeken en van mening was dat hij dit sneller kon. Gelijk kreeg hij. Tijdens zijn allereerste race werd hij maar liefst 6e op een Honda CB 750. Zijn onbesuisde rijgedrag viel iedereen direct op; hij beheerste het als oud-trialrijder, maar vaak genoeg ging het ook fout en liep hij de nodige blessures en breuken op.

In 1974 had hij al een supportersclub en wat te denken van de club die hem financieel hielp. De zgn. Hondenclub. Menigeen stelt zich bij deze benaming iets anders voor. Ondanks alle blessures en breuken gaf Jack nooit op en dat werd hem beloond in 1977 en 1978. Twee jaar op rij mocht hij zich Nederlands Kampioen noemen. In 1980 was hij de tweede Nederlander die de TT van Assen ooit won in de zware klasse. Wil Hartog ging hem voor in 1977 op een Suzuki, Jack op een Yamaha.

Het was een enerverende race want zoals we de laatste jaren de TT van Assen kennen, regen/droog/regen/droog, zo leek dat in die tijd niet anders. Op een half natte baan wist Middelburg 20 seconden voorsprong te pakken… op slicks nota bene! De laatste ronde reed hij al zijn eigen ereronde, zwaaiend naar publiek. Ook dat was Jack. Het seizoen wist hij als 9e af te sluiten in het WK. Een jaar later werd hij 7e in de WK stand. ​

We hebben het tegenwoordig over Marc Marquez, zijn niet terug te deinzen, soms bijna agressieve rijstijl met zijn sprongetjes tijdens de motorwissel in de pitlane maar ook de gradenmeter hoe plat hij hem legt dankzij alle moderne technieken waarbij ook wij die info kunnen uitlezen.
Jack was evenzogoed een opvallende rijder. De onbesuisde ex-trialrijder had de behendigheid, hij genoot met volle teugen waar een andere rijder tot over de finishline geconcentreerd blijft maar ook hij kon behoorlijk plat gaan. De vergelijking met Marquez is er dus wel degelijk, zij het dat er toen nog geen technologieën waren om mee te kijken naar dergelijke info, laten we zijn overalls dan maar als leidraad aanhouden. Het leer van zijn onderbenen was weggesleten. Geld was er amper en zo werd er met wat tape geracet. Onvoorstelbaar toch? ​

In 1981 hing de racecarrière van Middelburg aan een zijden draadje; financiële middelen leken niet meer voorhanden totdat er acties werden opgezet om geld in te zamelen. Het lukte Jack om te blijven racen en in dat jaar werd hij 5e tijdens de TT van Assen. Later in het seizoen kon hij het podium betreden in Zweden waar hij keurig 3e werd. In de WK stand aan het eind van het seizoen stond hij op een respectabele 7e plek.

Het jaar erop verliep niet geheel volgens verwachting. Jack kwam uit in het fabrieksteam van Suzuki maar al snel bleek dat hij achtergesteld werd ten opzichte van andere rijders. Zo moest hij nota bene 1.200 km met dezelfde zuigers rijden in tegenstelling tot zijn concurrenten die er slechts 300 km mee reden in die tijd.

Het bericht dat Jack is overleden
En zo komen we langzamerhand aan bij het jaar waarin het noodlot heeft toegeslagen. Het was 1 april 1984 en zoals we weten, kan het behoorlijk koud zijn in dat jaargetijde. Het was destijds zelfs zo erg dat het sneeuwde. Jack waarschuwde enkele andere rijders en zelfs hij zag de gevaarlijke condities aan. Toch wist hij niet te ontkomen aan een ernstige crash.

Jack zat in de buitenbocht en gleed over het voorwiel onderuit. De strobalen in en zo werd hij teruggekaatst op de baan. Hij en zijn motor. De motor vloog in brand, Jack werd onmiddellijk naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd met vele verwondingen, inwendige bloedingen, hoofdwonden enz. Zo erg dat hij helaas 2 dagen later op 3 april overleed. Op 30 april zou hij 33 zijn geworden. Hij liet een zoon na, Jacky junior.

Hij leeft voort
Dat hij na 32 jaar nog steeds niet vergeten is, schreef ik in dit artikel al. Tentoonstellingen werden georganiseerd en in 2000 werd hij al uitgeroepen tot “Westlander van de Eeuw” . Een aantal jaren later in 2004, heeft de MAG (Motorrijders Actie Groep) geregeld dat de motorontmoetingsplek in Assen zijn naam kreeg “het Jack Middelburgplein”.

​Jack, de man met een eigen imago, de man die genoot, de man die niet voor niets Jumping Jack heette, de man met een plaat vanaf zijn enkel met 14 schroeven erin, de man die geliefd was bij velen, de man die ook niet aan conditietraining deed. Waarom? Omdat hij een hardwerkende kassenbeglazer was. Een beroep dat tegenwoordig met alle regelgeving gebruik maakt van machines en hulpmiddelen maar in die tijd alles met de hand ging. Zo’n 800 ruiten van 12 kg sjouwde hij gedurende een dag. Een conditietraining an-sich.

 

Wat is het MotorMuziekTheater

Het MotorMuziekTheater over Jumping Jack is een muzikale en beeldende voorstelling over het leven van de een van de bekendste Nederlandse motorrijders, de held Jack Middelburg.

10 acteurs onder leiding van Frank Lammers, 20 jonge theatertalenten, de rubberlucht van 30 racemotoren, ijzingwekkend snelle rifs van 40 gitaristen, de soundtrack van Jack’s leven gespeeld door 50 muzikanten en 60 energieke dansers in cadans met motoren die wheelies maken... het staat voor 'een leven vol lef'. 
Matteo van der Grijn (bekend van oa Soldaat van Oranje) zal de hoofdrol als Jack Middelburg voor zijn rekening nemen.

Het MotorMuziekTheater staat voor het herbeleven van de roemruchte 70-ties en 80-ties!

Arrangementen beschikbaar - verkoop gestart

In de bijlage is alle informatie te vinden over de mogelijkheden voor een 1- of 2-daags arrangement. Gezellig in de bus herinneringen ophalen en volledig ontzorgd worden. Gemak dient de mens!