20. aug, 2017

Britten racen niet, die vliegen

Jawel hoor, nu het MotoGP alweer op volle toeren draait, is ook WorldSBK weer serieus aan de slag. Hoewel het wederom de "groenen tegen de roden" lijkt te zijn, gebeurt er zo nu en dan nog wel wat. Zoals een Michael van der Mark die met een lekke achterband door rijdt. Volgens mij ben ik juist geleerd om dat niet te doen, om erger te voorkomen... afijn, het liep in race 1 op de Lausitzring goed af.
Dat kon overigens de rijder van de Safety Car vanuit MotoGP niet zeggen. Laten we de nadruk daar maar niet te veel op leggen om flauwe grappen te voorkomen ;)

Opvallend was tijdens World Supersport wel zeker dat Morais een ietwat bijzondere rijstijl heeft waar het gaat om de bocht insturen. Menigeen zal, bij het zien van de foto, denken dat hij de controle over zijn fiets kwijt is en maar tenauwernood is kunnen blijven zitten. Alles behalve dat! Het is zijn zelf aangeleerde rijstijl en bocht na bocht kwamen beide voetjes van de stepjes. Aparte mannen daar in de WSBK/WSS wereld. Het rijden met een lekke band of met twee voetjes van de stepjes vind ik persoonlijk niet zo heel comfortabel.

De toch wel ietwat onverwachte harde crash in de laatste ronden van het WSS liet een chaotische uitslag zien. Zelfs de organisatie en wedstrijdleiding waren wat wispelturig. Uiteindelijk werd besloten dat Morais, Sofuoglu en Mahias in die volgorde het podium mochten beklimmen.
Helaas kon naamgenoot van mijn geliefde duif, Gino, Gino Rea wel te verstaan niet over de finish komen. Blijkbaar had hij het stopbordje iets te letterlijk genomen tijdens de race...

Op Cadwell Park tijdens het BSB was er ook weer spektakel genoeg. Het is een geweldig circuit. Waar men bij Isle of Man los komt, is dat hier niet anders. Een lust voor het oog, zo moet ook Scott Redding gedacht hebben. De inmiddels in Nederland wonende Brit ging toch maar polshoogte nemen. Of zou hij wellicht voor een zitje gaan... hij heeft immers nog geen (officieel) plekje bevestigd in MotoGP. Ook die andere Brit, Sam Lowes, moet nog behoorlijk gaan lobby'en om verzekerd te zijn van een zitje... hier of daar ;)

6. aug, 2017

Van een vluchtende Cal naar het blank-staande Red Bull Ring

De MotoGP paddock is weer gevuld. Alle rijders en teams zijn weer helemaal in het ritme der races. De aftrap van het 2e deel van dit seizoen was in Brno of zoals de hashtag voor social media was #czechGP.

Het was weer een behoorlijk opmerkelijk weekend. Ik zal slechts enkele opmerkelijkheden aanhalen en de vele crashes die er waren even buiten beschouwing laten. Zowel in de Moto3 als in MotoGP lieten velen de stickers van de kuip schrapen bij zoeven over het asfalt of verzamelden ze een emmer vol grind. De motor hevig schuddend, dit keer niet vanwege het vermogen en onbalans, maar om alle steentjes te verwijderen.
In moto2 was de meest ongelukkige deelnemer toch wel Dominique Aegerter. Hij werd onnodig onderuit geschoffeld door een mede-coureur tijdens de QP. Tijdens de race was hij al even onfortuinlijk doordat zijn schakelpookje geen zin meer had deel uit te maken van zijn motorfiets.
Afijn, de crashes en pechgevallen daar gelaten was er dus nog veel meer opmerkelijk nieuws.

Het meest opvallend was natuurlijk de innovatie bij Ducati. Een doorontwikkeling die werkelijk niemand zag aankomen! De vele termen gingen het social media over. Hier en daar afgrijselijk genoemd, het mag, het is in elk geval spraakmakend en innovatief. En dat Lorenzo zich er vele malen beter bij voelt werd wel duidelijk. Hij mocht zelfs kortstondig de race aanvoeren en had daarvoor al een goede QP gereden.
Ducati zorgde in elk geval ervoor dat hun merk en vernieuwing veel besproken werd.

Iemand die minder kon spreken was Brad Binder, althans tijdelijk. Hij werd letterlijk aan de tand gevoeld door mede-coureur Miguel Oliveira die .. inderdaad het beroep van tandarts uitvoert.

De Brit Sam Lowes heeft ook een crash meegemaakt dit weekend. Hij lijkt zijn broer Alex achterna te gaan of zelfs te willen evenaren. Alex, de eeuwige grindhapper lijkt het wel. Het was al zo in 2013 tijdens BSB toen ik het op de voet volgde. Jammer dat Sam deze traditie van zijn tweeling broer over neemt. Dat hij, laten we zeggen, bijzonder is terecht gekomen, getuigt wel van het gat in zijn voet. Het voetstepje vond het nodig om hem te herinneren aan deze crash. Au!

Ook Cal lijkt te wennen aan de grindbak, hoewel hij dit keer toch ietwat anders reageerde. De Britten kunnen een aardige slok bier op en ook Cal leek een slokje te veel op te hebben als we hem zo zagen slingeren van links naar rechts en weer terug. Uiteraard was hij hartstikke nuchter maar had een behoorlijke tik gekregen.
Even later in de box kwam een medical hem bezoeken en dat zegt meestal niet veel goeds. Dat 'niet goede' nieuws wilde Cal niet afwachten. Het advies luidde om niet te gaan rijden maar zoals we Cal kunnen, eigenwijs, stapte hij op, liep naar de motor en reed snel weg voordat ze hem maar konden tegenhouden (wat ze wel degelijk probeerden). De reden was dat niet zeker was of hij wel of geen breuk had (nek/rug). De gevolgen bij een evt volgende crash hoeven we niet te benoemen en Cal bleef gelukkig op de motor zitten in die sessie. Even erna werd duidelijk dat hij niets gebroken had. Die maffe Brit heeft het vaak wel bij het rechte eind. Of was het dit keer een kwestie van meer geluk dan wijsheid?

Verder ging het er relaxed aan toe. De mannen in hun overall, races terugkijkend, wachtend op de debrief en tanks alszijnde legervoertuigen in de stad die je allesbehalve serieus kunt nemen... als ze tenminste roze gekleurd zoals in #CzechGP om maar in de populaire hashtag te blijven.

Op naar Oostenrijk, als we weer gestart zijn dan ook maar gelijk het weekend erna weer een MotoGP race. Althans... met een beetje mazzel want ook het Red Bull Circuit is getroffen door noodweer en zorgde hier en daar ervoor dat het blank staat met water... hele tunnels vol met water... hopelijk is alles op tijd "ready to race" .

26. feb, 2017

De kop is eraf... WSBK in getallen

Menig motorsportliefhebber heeft zijn hart weer kunnen ophalen en voor mij geldt dat meer dan ooit. Wat een strijd hebben we gezien en vooral race 2 waren het ook de Ducati's die domineerden! 4 Duc's binnen de top 5, hoe goed is dit voor alle mensen die het Italiaanse merk een warm hart toe dragen.

De Aruba rijders Melandri en Davies bereikten een exact gelijke topsnelheid van 317,6 km/u, hoe toevallig... maar het kan nog toevalliger want ook Camier en Krummenacher reden exact dezelfde topsnelheid. Melandri en Camier wisten het tijdens race 2 te bereiken. Randy en Chaz deden het in race 1. Het verschil met de andere Ducati, die van Xavi Fores was best aardig, hij kon nl in zowel race 1 als 2 niet meer dan 311,2 km/u aantikken. Ik typ het alsof het bijna niets is maar bedenk je eens als je zelf aan het gas hangt en je de 2 aantikt hoe hard je al gaat, laat staan als er een 3 bij komt kijken.
Jordi Torres wist overigens met zijn BMW de hoogste snelheid van 319,5 km/u te halen!

Opvallend is verder dat Melandri een ijzersterke terugkeer heeft laten zien. Is het niet vanwege het kunnen meekomen in de kopgroep (jammer van de crash in race 1), is het wel vanwege de topsnelheid, vechtersmentaliteit maar ook nog eens met de beste resultaten in 3 van de 5 sectoren en wat te denken van zijn snelste ronde 1.31,17 tijdens race 2, waar Rea en Davies het "slechts" moesten doen met een 1.31,56/58.

Wat verder opvalt zijn sommige dubbele getallen. Ik noem er slechts een aantal. Rea die 2x 1e weet te worden. Davies die 2x 2e plek opeist, Lowes die 2x een 4e plek bemachtigd heeft, Bradl die helemaal vasthoudt aan zijn plek; hij stond 15e op de grid en eindigt evenzo in beide races.

Al met al maakt deze eerste wedstrijd van het seizoen al iets moois. De stand na 2 races is met 76 punten (2x 25 en 16+10) voor Kawasaki met Rea en Sykes.
Op de tweede plek staat nu Ducati met 56 punten (2x 20 en 0+16) dankzij Davies en Melandri en de top 3 wordt gesloten door Yamaha met 42 punten (2x13 en 7+9) met dank aan Lowes en Van der Mark.

Op naar ronde 2, waar gegarandeerd weer voor spektakel wordt gezorgd.

12. feb, 2017

Dakar ... hoe verging het een debutant

Binnenkort in Enitha's Motor Magazine een uitgebreid verhaal over de ins & outs van Dakar. Is het wat het lijkt? Wat maken ze mee? Wat doet hoogteziekte met je? Ik had een gesprek met debutant Arjan Bos. Laat je verrassen!

(bestellen kan nog via: info@ducatiste.nl)

28. jan, 2017

MotoGP en WorldSBK ontwaken uit winterslaap... althans 'voor de schermen'

Inmiddels komen teams en rijders uit hun winterslaap, althans zo lijkt het. Natuurlijk hebben zij op andere vlakken hard gewerkt, zowel aan motor, instellingen als conditie maar voor de trouwe motorsportliefhebber komt er weer publiekelijk beweging in. MotoGP en WorldSBK teams zijn weer in hun vertrouwde element en rijders gaan de baan op.

WorldSBK rijder Krummenacher heeft zijn debuut op de Kawasaki ZX10-R en maakt ronde na ronde op het circuit van Jerez. Ondanks dat er nog veel uitgeprobeerd moet worden (waar de test ook voor bedoeld is) laat hij constante rondetijden zien, ten opzichte van de zeer ervaren Rea in deze klasse met een ZX10-RR kunnen we stellen dat Randy goed zijn best heeft gedaan.

Op naar de test in Portimão. Dit circuit is voor hem nieuw en daarom belangrijk om testmeters te maken. Helaas wordt hem dit niet gegund en maakt hij een behoorlijke crash mee.
Op het rechte eind was er een probleem bij de motor van Laverty en Randy had geen enkele kans om te ontwijken. Beiden gingen eraf, Laverty bleef ongedeerd maar de vader-in-wording Randy had een behoorlijke snijwond in zijn linkerbeen. Omdat dit nogal infectiegevoelig is, is het beter om de wond te laten genezen en daarna op te stappen. De week voor de eerste race zal Randy naar alle waarschijnlijkheid wel weer kunnen testen maar juist deze test was zo belangrijk voor hem omdat hij de baan nog moest leren kennen.
Helaas voor hem maar een kans voor Leon Haslam. Hij neemt de honeurs waar voor deze test.

Tijdens de eerste dag in Portimão laat Davies goed werk zien. Als enige in de 42" rondetijd is hij aanvoerder van de lijst, op de voet gevolgd door Van der Mark. Maar ook oude-nieuwkomer Melandri doet het na jaren uit beeld te zijn geweest niet onverdienstelijk. Deze kleine man zet grote stappen en met een 1.43 mag hij zeker tevreden zijn, al is dat uiteraard niet genoeg voor de wedstrijden en moeten er nog stappen gezet worden.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar de verrichtingen van Lorenzo in het MotoGP veld. Een bijzonder persoon met een eigen karakter en de meningen zijn verdeeld of hij de juiste man op de Ducati is. Eerder schreef ik er al over en waar toen nog geen enkele meter gemaakt was, was ik al overtuigd van deze combinatie. Positief wel te verstaan. Persoonlijk denk ik dat Lorenzo de juiste man op de juiste motor is die voor mooie resultaten kan zorgen, maar laten we de Spanjaard ook een jaartje kans geven om zijn debuut op de Italiaanse krachtpatser te maken. Al denk ik dat een jaar voor deze JL niet eens nodig zal zijn.
En dat iedereen vrolijk wordt van een Ducati blijkt wel... Lorenzo heeft in de vele jaren nog niet zoveel gelachen als de tijd die hij in het Ducati team door brengt. Dat belooft wat!

  • fotocredit: Julian, Ducati

  • fotocredit: Puccetti Kawasaki

  • fotocredit: Ducati