13. okt, 2019

Gas... maar dan anders

Ik moet toegeven, ik ben niet heel actief meer geweest met het plaatsen van updates en nieuws. Toch was er genoeg te beleven op motorsport gebied. Een Marc Marquez die voor de 8e keer de Wereldtitel binnen haalt. Geweldig hoe hij dat voor elkaar krijgt, maar ... hij krijgt wel meer concurrentie.
Quatarraro, een rookie, een jonkie, met niet eens een fabrieks Yamaha weet het Marquez wel heel lastig te maken. Knap, bijzonder knap.

2019 stond dit jaar ook in het teken van triathlon met veel mooie wedstrijden. Luxemburg, Roth, Zwitersland, Almere en natuurlijk het hoogtepunt: het WK IronMan 70.3. Meer hierover lees je (later) via het menu Triathlon.

Deze ochtend was er weer een onderdeel van de triathlon... een ware tijdrit van onze eigen Westland Triathlon Vereniging. Een tijdrit van ca. 11,5 km waarin alle elementen vertegenwoordigd waren. Snel parkoers, een aardig keerpunt, wat modder op de weg, windkracht 4, heuveltje af en nog even de laatste meters voor de finish berg op. De filmpjes en foto's vindt je eveneens bij het menu Triathlon.
Het was wederom: gas!!! Maar dan zonder vele PK's, gewoon met de benen-wagen waarbij Leon een gemiddelde van 40,3 km/u wist te behalen. Niet slecht als je bedenkt dat hij medio Almere voor het laatst op de fiets zat en meer een lange afstand deelnemer is. Het seizoen is nu echt afgesloten wat wedstrijden betreft. Even een winterstopje en dan weer dooorrrr.

11. aug, 2019

Moto E ... allesbehalve saai

Aanvankelijk zou je denken dat Moto E een wedstrijd is met elektrische motoren en dat het enige verschil het gezoem in plaats van geronk is.
Toegegeven, bij vragen van mensen aan mij wat ik van de Moto E vind, was (!) mijn mening: leuk om weer iets nieuws te hebben, E hoort bij deze tijd maar heeft niets met motorsport te maken.
Die mening moet ik inmiddels ernstig bijstellen. Als iets met motorsport te maken heeft en dan heb ik het voornamelijk over de rij ‘kunsten’ van coureurs dan is Moto E toch wel heel letterlijk een klasse apart. Probeer maar eens met een motor van maar liefst 260 kg te herstellen als je een foutje maakt. Dat valt niet mee. Het is niet zo wendbaar als je zou denken. Overigens hoef je over de pk’s geen zorgen te maken hoor. Met een slordige 145 pk reed de winnaar, Di Meglio, maar liefst 227,3 km/u.
De motoren zijn nagenoeg allemaal gelijk. Het lijkt wel een NSF cup, maar dan met wat meer vermogen. Het gewicht neemt niet af naarmate de race vordert, er wordt geen benzine verbruikt uit de tank.
Slechts 5 ronden werden verreden op het Red Bull Circuit in Spielberg (Oostenrijk). Ook hier is de start wezenlijk anders dan we gewend zijn. Op de grid worden de bandenwarmers verwijderd en gaat het licht op rood, op groen en is de race al gestart. Geen opwarmronde en zelfs geen warming up in de ochtend. Baancondities? Je zoekt het maar uit en hier komen dus de rijders capaciteiten naar boven. Wie heeft lef, wie “begrijpt” de baan, wie kan het beste met de verrassings omstandigheden omgaan. Zoals gezegd is het licht op groen en zijn de coureurs weg. Vragen als ‘wel of geen oordoppen in’ spelen bij coureurs. Het tactisch rijden en het gat dicht houden voor de concurrent is bijna een noodzaak geworden. Waar je normaliter de rijder achter je, dichterbij hoort komen en de motor misschien wel naast je hoort, is daar nu geen sprake van. Sommige coureurs gebruiken knee-pads maar daarmee verraad je jezelf bij de rijder voor je.
Eenmaal in de race is het voor de marshalls ook even opletten. Waar ze normaliter zo snel als mogelijk naar de motor rennen en deze overeind tillen zodat de coureur weer kan opstappen is niet alleen het gewicht dat het lastig maakt, nee, we hebben het ook over elektrische motoren. Die accu’s die kortsluiting kunnen maken, die je onder stroom kunnen zetten. Eenmaal aangekomen bij de motor checkt de marshall als eerste de LED lampjes aan de zijkant van de motor. Als deze allemaal groen branden, wordt de motor overeind gehaald.
Al is het maar een sprint race van slechts 5 ronden, de spanning is er niet minder om. Er wordt ingehaald, er wordt gecorrigeerd hoe lastig soms ook, er wordt met ellebogen gereden. Bovendien is het rijdersveld divers. Jong en oud neemt deel aan deze race. Waar Rossi met 39 jaar een ‘oudje’ is, kan het nog veel gekker: Sete Gibernau met zijn bijna 47 jaar is het kunstje nog niet verleerd. Integendeel; hij weet als een van de weinigen deze nauwelijks wendbare en zware motor te corrigeren en op de verradelijke half nat-half droge baan te blijven. Granado een van de jongeren met ca 20 jaar is boos, heel boos als hij crasht. Terecht boos want je weet dat dit einde race betekent. Een sprint van 5 ronden en zo’n zware motor overeind krijgt maakt het een onmogelijke combinatie. Naast dit ‘jong en oud’ gezelschap zijn het ook een aantal namen die we kennen uit de World Superbikes, zoals Canepa, Terol, Savadori.
De Oostenrijkse Moto E wedstrijd werd gewonnen door Di Meglio, gevolgd door de Belg Simeon en de Brit Smith.
Kortom, wie nu nog beweert dat het een race is zonder geluid en verder niets dan normaal is, heeft het goed mis. Het is prachtig om te zien. MotoGP beleef je, met geluid. Dit zie je aan met een soms afgaande alarmpaal zoals je die op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur hoort. Maar toch… puntje van je stoel werk!

20. jul, 2019

De terugkerende opmerking

Zo af en toe post ik iets op de socials. Afgeschermd en uitsluitend voor bekenden bestemd. Toch hoor ik zo vaak dat ik er iets mee moet doen omdat het verhaal hen raakt, de inhoud hen interesseert of omdat het gewoon met een knipoog is geschreven. Na een dag verwijder ik de post weer, zodat mijn tijdlijn lekker schoon blijft... teruglezen lukt dan niet meer.

De positieve reacties zijn een terugkerend deel in de hersenpan. "moet ik er echt iets mee doen" , "waar ga ik over schrijven" , "wat willen ze lezen" , "nee, dat intereseert hun toch niet..." . Afijn vele overwegingen maar het komt er niet van. Ik maak genoeg mee, heb een ongezouten mening, kan een boek vol schrijven over een mug en een olifant, maarja; soms is het verstandig niet alles vast te leggen en publiekelijk te maken.

Dus tja, dat. Bovendien... een magazine is zo 2017 ;-) Een boek.. waarover?! Een blog.. tja, en dan? Kortom ik ben er nog niet uit. Tips, ideeen en verwachtingen zijn meer dan welkom. En als dat uit blijft? Dan blijf ik korte posts schrijven die na een dag of 2 dagen weer verdwijnen.

World Superbike

Loris Baz, Donington Park, 2018

Ook al wordt dit weekend het World Superbike (WSBK) verreden in Aragon Spanje, toch begint de spanning te stijgen voor het WSBK in Assen. Volgende week is immers al de volgende ronde. Dat maakte dat er deze week al een persconferentie gepland was en het lang verwachte nieuws omtrent Ten Kate Racing naar buiten werd gebracht.

Ten Kate Racing, al 25 jaar verbonden aan Honda, kreeg eind 2018 het slechte nieuws te horen dat Honda de samenwerking zou beindigen. Zover weten de meesten onder de liefhebbers wel en waar Ronald ten Kate aangaf menig nacht te hebben wakker gelegen en het plafond van zijn slaapkamer kan uittekenen zo werd er toch hard gewerkt aan een oplossing. Last-minute want einde van het jaar is ook al de opstart van het nieuwe seizoen. Het was bovendien zo onverwachts dat er ook nog geen scenario B op de planken lag. 

Tijdens de persconferentie was het Kervin Bos die aangaf zich toch wel enigszins raar te voelen in het Yamaha blauw, maar dat zal vast en zeker wennen. Inderdaad... geen Suzuki, Kawasaki, BMW, of welk merk dan ook waarover gespeculeerd werd. Nee hoor, Yamaha met de lange maar vriendelijke Fransman Loris Baz als coureur.

Michael van der Mark gaf, net als velen, aan dat de nieuwe Ducati Panigale V4R wel erg sterk is en met Bautista is de combinatie erg sterk. Tja, wie had verwacht dat nieuwkomers, zowel de V4R als Bautista, zo'n slag zouden slaan in dit veld. Race na race weet Bautista seconden uit te lopen en rijdt hij keer op keer een eenzame race. 

Ook de andere teams in WSBK paddock zijn verbolgen over het feit dat Ducati en Bautista zo sterk zijn. Vooral op het rechte eind komen zij met een ander merk tot wel 20PK te kort en als je dan een aantal flinke rechte stukken hebt, dan kun je in verhouding bij het aanremmen van de bocht toch wel iets 'verspillen' als Duc-rijder zijnde.

De Nederlandse deelnemers aan de WSS300 zijn eveneens gretig. Waar de een een verbetering van vorig jaar wil bewerkstelligen, wil de ander in de top 15 voor punten rijden. Glenn van Straalen heeft de wintertest gemist en rijdt relatief veel nieuwe circuits. Het afstellen van de motor op deze circuits is dus een behoorlijke uitdaging. Hij hoopt vooral om in Assen zijn beste resultaat te kunnen behalen en verder uit te bouwen zodat hij einde van het seizoen in de top 15 staat. Met maar liefst 7 Nederlanders wordt het een echte thuiswedstrijd voor velen.
Wayne Tessels rijdt overigens met een wildcard en is tevreden dat hij voor thuispubliek kan rijden; heel veel illusie op een echt goed resultaat heeft hij nog niet doordat hij simpelweg veel vermogen mist met zijn IDM motor waarmee hij zal deelnemen.

En zo werd er vooruit geblikt op het WSBK weekend in Assen. Een mooi programma met vele races en raceklasses. Veel Nederlanders en laten we hopen dat de onfortuinlijke Rob Hartog wel kan starten en als het hem lukt, laten we hem dan dubbel zo hard aanmoedigen want denk er niet te gemakkelijk over: binnen 1 week na een operatie zware fysieke inspanning leveren valt niet mee en al helemaal niet waar het om een Wereldkampioenschap gaat.

Tenslotte is er nog de zijspancoureur Egbert Streuer waarover een tentoonstelling te zien is in het museum tot maar liefst 1 september 2019. Egbert staat nog een verrassing te wachten dat weekend. Hij zal er zeker van genieten al zal zijn reactie wat bescheiden zijn... bescheiden zoals vader en zoon Streuer zijn. 

Ik kijk erg uit naar het weekend en hoop jullie daar te zien, onder het genot van een drankje en een zonnetje en natuurlijk: een grote glimlach, want zeg nou zelf; op Assen met motorsportliefhebbenden is toch een feest.

De nieuwe Mercedes-Benz A Klasse Limousine

Het SHE’s programma: een evenement georganiseerd dóór Mercedes-Benz, vóór dames en ik mag tijdens het evenement de ambassadeur zijn voor het merk vanuit dealer Van Mossel/Rogam.

Het vorige evenement was helemaal op mijn lijf geschreven. Een bezoek aan DTM Zandvoort, een kijkje in de pitbox, zelf circuitrijden achter niemand minder dan F1 safetycar rijder Bernd en gezellig napraten en netwerken. Het verslag lees je terug op http://www.ducatiste.nl/440258138  Ik schrijf wel dat dát evenement op mijn lijf geschreven is, maar dat geldt natuurlijk voor alle auto- en motor gerelateerde activiteiten. Je zou bijna kunnen zeggen dat ik het verkeerde beroep heb gekozen. Testrijder…dat zou beter bij me passen, temeer omdat ik het geweldig vindt om de ervaringen met jullie te delen.

Dit keer vindt het evenement plaats in Lelystad en gaan we eens kijken hoe de nieuwe A-klasse Limousine het doet. We gaan rijden op de openbare weg, want dat is uiteindelijk het dagelijks gebruik maar ook testen we dit prachtige nieuwe model op het oefencircuit van Lelystad. Het design van de auto, zowel exterieur als interieur: prachtig, sportief, vernieuwend.

Ik ben vooral erg benieuwd naar de rij-eigenschappen. De A-klasse is onlangs al vernieuwd en met de uitbreiding van deze limousine is het wagenpark aardig compleet. Daarnaast zijn er natuurlijk tal van nieuwe snufjes en technologieën toegepast op dit spliksplinter nieuwe model maar ze hebben ook iets wèg gelaten... de A180, de limousine begint dus bij A200, maar daarover meer in het verslag na afloop. 

(helaas kon ik vanwege een behoorlijk heftige griep niet aanwezig zijn... daarom dus vooralsnog geen verslag)

Een verrassende openingsrace WSBK

Wat zeggen we van de openingsrace?

 

Dat Bautista oppermachtig bleek? Cliché!

Dat Rea concurrentie uit onverwachte hoek heeft gekregen? Dat was duidelijk

Dat kansen van het deelnemersveld weer open liggen? Mooi!

 

De eerste race van het seizoen in Australië is voor menig rijder en teamlid een prachtige bestemming.

Traditiegetrouw volgen vele foto’s met beesten in allerlei soorten en maten, van lang en slank (slang) naar bijna knuffelachtige beesten die je zonder problemen in je armen kunt houden.

Een prachtige start van het seizoen in dat opzicht maar terug naar de races. Ook dat was een prachtige start van het seizoen. Natuurlijk ben ik enigszins gekleurd als ‘Ducatiste in Hart en Nieren’ maar los daarvan… het was toch een schitterende race voor alle motorsportliefhebbers?

Een veld dat, op Bautista na, vrij dicht bij elkaar reed. Een ‘gewone’ race 1 en race 2 met ook nog eens een superpole race of zoals ik het liever noem, de sprintrace. Afgekeken vanuit het Britse Superbike?

 

Het bevalt me wel hoor, drie races. Het verbaasde me ook enigszins, want ik had een groter verschil verwacht in de uitslagen tussen de races 1 en 2 en die van de superpole ofwel sprint race over slechts 10 ronden.

Ik kan me nu alweer verheugen op de volgende wedstrijd. Zou Bautista dan weer met vele seconden om de oren slaan van de gevestigde naam als Rea?

 

In elk geval zal Chaz aan de slag moeten. Dat de nieuwe Panigale V4R de vriend is van Bautista is nu wel duidelijk maar dat geldt nog niet voor Chaz, want een achterstand van bijna 27 seconden in zowel race 1 als race 2 is echt te veel. Ok, hij heeft nog wel wat probleemjes en pijntjes hier en daar, maar toch. 27 seconden is echt veel.

En als Rinaldi zelfs voor Chaz kan finishen in race 1 moet hij zich toch achter de oren gaan krabben als Ducatist.

In de superpole race waren de V4’s aan elkaar toevertrouwd in het treintje van een 8e, 9e en 10e plek. Bautista buiten beschouwing gelaten … hij was een klasse apart dit weekend.

 

Het seizoen is nog lang. Vele verschillende layouts van banen komen nog. De een voelt zich prettig bij lange doordraai bochten, de ander houdt meer van scherpe, korte bochten.

De machines worden verder afgesteld en zo is er hier en daar nog werk aan de winkel en staat iedereen op scherp waar het om de nieuwkomer gaat.

JUMPING JACK THEATERMUSICAL -  SPECIALE ARRANGEMENTEN 

Wees erbij, all-in verzorgd! 

Gezellig samenzijn, hapje/drankje... ideaal voor een uitje met collega's, vrienden of familie.

 

Jumping Jack… een legende. Motorsportliefhebbers uit alle generaties kennen de verhalen omtrent Jack Middelburg. De motorcoureur die als kassenbouwer geen fitness nodig had omdat hij de hele dag zwaar werk uitvoerde. Het racen was een
uit de hand gelopen hobby, een uitlaatklep. Zijn manier van rijden was imposant. Spectaculair.

Hij deed mee aan diverse wedstrijden in binnen- en buitenland en uiteindelijk op het hoogste niveau van racen. Hij won zelfs diverse prijzen. De motorsportliefhebbers kennen de verhalen. Ja, Jack Middelburg, het was een markant persoon.. niet alleen in de motorsport maar ook in zijn dagelijks leven. 

In mei 2019 wordt er op het enige echte TT-circuit een theatermusical opgevoerd, geheel in het teken van Jack Middelburg. 

Arrangement keuze

Dag arrangement:

  • busvervoer van en naar het circuit 
  • ticket theatermusical

2-daags “all-in” arrangement:

  • busvervoer van en naar het circuit 
  • warm/koud buffet 
  • onbeperkt drank 
  • hotelovernachting in 4* hotel
  • transfer van en naar diner
  • transfer van en naar circuit
  • transfer van en naar hotel 
  • ticket theatermusical 

Met bovenstaande arrangementen heeft u een gezellig samenzijn, kunt u praten over motoren, herinneringen aan Jack ophalen en wat al niet meer. Andere opstapplaatsen zijn eventueel mogelijk. 

Voor meer informatie over de arrangementen of boekingen, kunt u contact opnemen via: info@ducatiste.nl o.v.v. Jumping Jack.

 

Een terugblik op een van de mooiste dagen van 2018

Ik open mijn whatsapp en zie een berichtje van de autoverkoper. Zijn vraag luidt of ik zin heb om naar een evenement te gaan dat op het circuit van Zandvoort georganiseerd wordt tijdens het DTM event. De vraag is er een naar de bekende weg, vraag mij om naar het circuit te gaan en ik sta al te stuiteren. Veel meer informatie heeft hij nog niet. Ik check snel de datum. Vrijdag de 13e… (13 juli 2018) geweldig, want ik heb niets bij dit bijgeloof. De datum komt niet helemaal goed uit maar toch laat ik deze kans niet schieten. Ik meld me direct aan, het is maar goed dat hij tijdens het antwoorden mijn big smile niet kan zien want die gaat verder dan van oor tot oor.

Enige dagen later ontvang ik de informatie. Het betreft een She’s Event vanuit Mercedes-Benz georganiseerd. Een evenement dat uitsluitend voor dames bestemd is omdat Mercedes-Benz niet meer zal deelnemen in het DTM kampioenschap. Dit laatste jaar en

op Nederlandse bodem grijpt Mercedes-Benz aan om een select groepje dames te ontvangen omlijst met een prachtig programma voor die dag.

Select blijkt ook echt select te zijn, slechts 25 uitnodigingen voor geheel Nederland en ik mag erbij zijn. Als Ducatiste hoor ik op het circuit luidden de woorden maar toch, ik ben blij als een kind. Een kind dat vroeger al met haar vader op de toen nog chopper naar Zandvoort ging. Gehuld in een regenpak van de Zeeman tegen de kou, zonder enige protectie en met een ruimzittende helm. Het kon allemaal, vroeger was niet alles beter maar wel iets meer zorgeloos. De rit achterop de motor duurde voor mijn kindgevoel alsof we naar Assen reden, niet dat ik het erg vond, integendeel. Een kind beleeft alles anders. Het was ook de rit van de mooie wegen door bijvoorbeeld Vogelenzang en langs Duinrell, inderdaad waar je als kind niet op let en herkenning uit haalt. Zandvoort, het circuit aan zee, waar de toegangsweg niet bepaald gunstig is en waar je bij elk evenement in een file beland, je auto ver van de baan moet parkeren en een stuk moet lopen. Goed dat we op de motor gingen.

Herinneringen alom en nu, zo’n 25-30 jaar later, mocht ik als trotse eigenaresse van een Mercedes-Benz in een select groepje dames mee naar een van de mooie evenementen die de naam DTM draagt. DTM je zou kunnen zeggen: van Ducatiste Tot Mercedes-liefhebster. Ja het merk heeft altijd geleefd bij mij, niet op de laatste plaats omdat mijn vader zo’n krappe 30 jaar voor het merk heeft gewerkt en ik als kleine meid mee ging in de vakanties. Werkorders op nummer opbergen, koffie halen voor de mannen in de schade afdeling en veel meer van die kleine klusjes. Ik was er kind aan huis en vond het heeeerlijk tussen die auto’s. Dat is overigens nog niet veranderd en zal geen verrassing meer zijn. Ik ben dus opgegroeid tussen de sterren en mede om die reden ben ik nog steeds gek op het merk. Natuurlijk ook vanwege uiterlijk, techniek, rij-eigenschappen enz. Het plaatje moet wel kloppen. Dat is de auto maar niets minder belangrijk dan een goede dealer. En dat is het gebleken! Al is het enkel maar door mij uit te nodigen voor dit She’s Event op circuitpark Zandvoort. Met knipoog uiteraard. Een goede dealer is niet enkel waar je een goede deal kunt sluiten. Natuurlijk, het staat hoog op het lijstje want uiteindelijk wil niemand een dief van de eigen portemonee zijn. Maar er is meer. Je moet een goed gevoel hebben, gewaardeerd worden als klant en ze moeten service verlenen. Niet alleen zeggen, maar ook doen. Dit alles vond ik bij Van Mossel Moordrecht, voorheen Rogam. Ik moet toegeven, ik kan twijfelen over een jurkje van € 50 maar een auto of motor kopen, dat is snel gepiept. Waar mensen wekenlang twijfelen kan ik snel de knoop doorhakken. Ik weet wat ik wil en zo liep ik, alleen, de showroom in op enig moment in 2016. Waar ik bij andere merken nogal eens denigrerend als vrouw wordt aangezien, was het bij deze dealer totaal anders.

Een voorbeeld is dat als je in een spijkerbroekje onverwachts binnen stapt bij een meer lokale Mercedes-Benz dealer je nauwelijks een “goedemiddag” krijgt. Wilde ik ooit een Audi kopen, kreeg manlief de vraag of hij een neerklapbare achterbank wenste (het was bekend dat het om mijn auto ging). Ik heb de verkoper vriendelijk bedankt voor zijn toelichting, ben opgestaan en met de deur nog in mijn handen mezelf voorgenomen dat WIJ hier nooit meer een stap in de snoepjeswinkel zouden zetten. Ik meld het wellicht wat zwart-wit maar ik vind het zo belachelijk dat een vrouw op deze manier een auto ‘mag’ kopen. Natuurlijk kan ik het vaak niet laten om wat technische termen of auto-specifieke dingen te noemen zodat een dergelijke verkoper zich toch maar achter de oren krabt. Te laat! Afijn, bij deze dealer stapte ik enigszins onverwachts binnen. Ik vroeg manlief wat hij die middag zou doen, oh half marathonnetje als trainingsrondje hardlopen ofzo… prima, ik vermaak me wel tussen de sterren en weg was ik. Aangekomen als vrouw alleen in een jurkje dacht ik voor de zoveelste keer niet serieus genomen te worden. Het tegendeel bleek waar. Ik gaf aan te weten wat ik wilde en zelfs nog diezelfde middag een deal te sluiten als het onder aan de streep naar mijn zin zou zijn. Zoals met veel dingen werd het bedrag hoger, want ja, een automaat is ook wel tof natuurlijk afijn. Je kent het. Ik gaf daarbij ook aan dat als ze er echt een keurig voorstel van zouden maken ik niet alleen een auto zou bestellen diezelfde middag maar dat ze nog een tweede en misschien wel derde auto op bestelling konden zetten. Ik weet zeker dat ik in alle andere gevallen nooit serieus genomen had geworden. Nu wellicht ook niet, denk ik gniffelend, maar ze lieten het niet merken en deden zich uitermate klantvriendelijk voor. Diezelfde middag zette ik een handtekening en inderdaad auto twee en drie werden vrij snel erna ook besteld. Het kan dus wel, als vrouw alleen, een auto kopen en serieus genomen worden. Het kan dus wel om klantvriendelijk te zijn. Een auto leveren is niet zo bijzonder maar dan als er problemen zijn. Ik schat deze dealer in dat ze oprecht klantvriendelijk zijn en helaas hebben ze zicht moeten bewijzen. Bij auto 2 was er een behoorlijk probleem waar de dealer niets aan kon doen. Het mankement werd heel serieus opgepakt en er was geen enkele discussie over wat dan ook. Zij zouden dit oplossen en ze voegden daad bij het woord. Geweldig toch om klant te zijn bij zo’n dealer en daarmee werd ook weer eens bewezen: ga altijd op je eerste gevoel af. Stiekem gniffelend denk ik weleens terug aan de andere verkoper en aan de andere dealer. Oelewapper, 3 auto’s door je neus geboord en dat alleen omdat je een vrouw niet serieus neemt of omdat je niet in 3-delig pak langs komt. Zo geweldig als deze ervaring was, werd het dus uitgebreid met de uitnodiging voor Zandvoort. Wat een dag!

 

We noteren 13 juli 2018 met ontvangst bij Mercedes-Benz Nederland. Een gastvrij ontvangst met heerlijke lunch om vervolgens naar de vergaderzaal te gaan en toegesproken te worden door Ellen Lohr en de enige man in het gezelschap, vooruit het mag, het is Bernd Mailander. De oud-coureur en inmiddels als sinds jaar en dag de safetycar bestuurder tijdens de Formule 1.

Na een praatje over het merk, het initiatief She’s en wat gezellige opmerkingen trokken we een sleutel uit het mandje. Stuk voor stuk plaatjes van auto’s met veel pk’s onder de motorkap: AMG. Een beetje autoliefhebber weet dan genoeg. En zo vertrokken we in de bolides naar het circuit.

Eenmaal aangekomen splitsten we in twee groepen en hadden we Ellen en Bernd als voorrijder. Zomaar een paar rondjes knallen over het circuit. In 2014 was het mijn laatste keer op de baan van Zandvoort voor een photoshoot met de Ducati. Zoals gebruikelijk hoor je met een voorrijder niet in te halen en ik maande mijn mede-passagier dat ze moest opschieten want ik wilde absoluut niet achteraan rijden. Ik wilde het liefst bumperkleven bij Bernd. Een andere auto piepte ertussen en zo werd ik tweede auto. Via de portofoon hoorden we Bernd. Auto drie, achter mij, bleef ver achter en reed niet op de ideale lijn. Achteraf bleek de dame in kwestie (net als aantal anderen) het nogal eng te vinden en daardoor leek ze de tips van Bernd om dezelfde lijn te volgen niet meer te horen. In mijn belevening gingen we juist niet erg snel, maar ik ben dan ook geen gemiddelde maatstaaf in dit gezelschap. In de pitlane wisselden we van bestuurder en mocht de ander een paar rondjes. De DTM teams ons met een lach bekijkend. Ik zag dat de dame van auto 3 achter me wat angstig keek maar de tijd dringt, zoals circuitrijders weten. De racedirectie is streng en op de minuut moet je de baan verlaten. Ze kon de auto niet laten staan en haar moeder die naast haar zat wilde ook niet rijden. Ik bedacht me geen seconde en bood aan om het over te nemen. Ze was er blij mee en zo stapte ik in met haar moeder naast me. Nog amper de riem vast kunnen maken vertrokken we alweer, waarbij ik haar moeder waarschuwde: sorry, maar ik rijd wel iets harder dan uw dochter, maar ik weet wat ik doe. We rijden nog lang niet op de grens. En daar trapte ik het gas in. Na 3 bochten zei deze moeder dat ze zich nu al veiliger voelde dan naast haar dochter. Al rijdend, de AMG goed intrappend en juiste lijn rijdend hadden we een leuk gesprek. Haar woorden “oh wat rijd jij hard en je praat ook nog!” maakte dat ik het gevoel kreeg dat ze zich veilig waande naast me.

Na afloop hebben de moeder, dochter en ik nog nagepraat en gaf dochter aan dat ze juist bang was en daardoor ging remmen. Ach meid, remmen is het domste wat je kunt doen. Dat heb ik haar met andere woorden uitgelegd hoor; de essentie was duidelijk maar het werd mij ook duidelijk: als je angst hebt, kun je niet zomaar naast je neer leggen.

Het waren heerlijke ronden en ik heb enorm genoten. Na afloop had ik met Bernd een praatje, we hadden het over de ideale lijn, het wel en niet volgen en de betekenis/gevolgen ervan en over de technische wedstrijdregelementen van Formule 1 en DTM. Juist DTM want daar reed men weer voor de vrije training. We namen een kijkje in de pitbox van het MB team, kregen uitleg over hoe belangrijk het is om banden warm te rijden. Een eyeopener voor de meesten en ik knikte instemmend in waarbij op dat moment iemand volledig in de spin raakte omdat hij net de pitbox was uitgereden en toch iets te snel op het gas zal zijn gegaan. Dat dus…

Nog even langs de baan, bocht uitkomend direct het geluid dat als muziek in de oren klinkt. Wat een prachtige sound dat geronk. In de verte hoorde je de rijders terugschakelen en weer doortrekken.

 

De dag naderde zijn einde. Een mooie zomerse dag waarbij we na een heerlijk buffetdiner in de VIP room van Mercedes-Benz een goodiebag ontvingen en per bus teruggebracht werden naar Utrecht. Helaas de auto’s waren voor het weekend op Zandvoort nodig en bleven dus staan.

Na het uitstappen en elkaar gedag gezegd te hebben, hadden we 1 gedeelde mening: een She’s Event is super gaaf, hoe gezellig het ook was met dit selecte clubje dames, het ging me toch echt om het merk, het circuit, de belevenis an sich. Maar het initiatief is prachtig.

 

Meer dan geslaagd en nog met een dikke glimlach op mijn gezicht keerde ik huiswaarts. Wat was ik blij dat ik bij mijn dealer in Moordrecht ben terecht gekomen, wat fijn dat ze me serieus namen, dat ‘mijn’ verkoper aan mij dacht voor dit Event. Een dag om in te lijsten. Exclusiviteit en snelheid kwamen samen. Twee ingrediënten waar je mij wakker voor kunt maken.


(klik op de foto om geheel te zien) 

 

1. jan, 2019

Nieuwe ronden, nieuwe kansen

Voor iedereen een mooi 2019 gewenst met vooral veel gezondheid, liefde en geluk maar ook succes, plezier en natuurlijk veel snelle kilometers!