De lancering van het boek

Gepubliceerd op 6 december 2020 om 11:57

Wat een boek schrijven al niet doet, zoveel reacties en allemaal positief. En dan ook nog eens benaderd worden door een verslaggever van de krant. 

Het schrijven van een boek in navolging van de magazines die ik uitgegeven heb, het is  een totaal andere manier van werken. Magazines bestaan immers uit allerlei korte artikelen en teksten. Je kunt het kracht bijzetten door mooie foto's te plaatsen. Een boek schrijven is sowieso veel meer tekst maar ook een verhaallijn bedenken en, wat ik persoonlijk belangrijk vind, een rode draad en details die aan het begin van een boek nietszeggend zijn, maar naarmate je meer bladzijden hebt omgeslagen van terugkerende aard zijn. Een "oh ja" effect. Om die lijn erin te houden, om die verwijzingen terug te laten komen is een hele klus kan ik je vertellen. Zeker als je het boek even ter zijde schuift vanwege andere prioriteiten of gewoon geen zin. Of wel zin hebben, maar dat er geen zinnig stukje tekst op het scherm verschijnt. Dat laatste is misschien nog wel het ergste. Je wilt zo graag pagina's vullen maar het komt er gewoon niet uit die dag. Kortom, JA, een boek schrijven is een hele klus en als je het dan even aan de kant hebt geschoven en je bent bij pagina 160... 180... en je pakt het dan weer op.... je raad het al, dan moet je zelf ook alles weer lezen om de details eruit te halen. Heb je zin om met het verhaal verder te gaan, moet je eerst een hele middag lezen. 

 

Alle gekheid om een stokje, natuurlijk was het veel werk en komt er wat bij kijken maar ik ben onwijs blij dat ik het (eindelijk) gerealiseerd heb en vooral dankbaar voor de enorme hoeveelheid positieve reacties. Reacties uit alle kanten en van alle aard. Er is 1 reactie die ik nagenoeg in alle reacties terug hoor of lees: het leest zo makkelijk,  je gaat maar door. Al is het maar om te weten hoe het verhaal af loopt.

 

Bij de lancering van de magazines was ik al verbaasd en had niet het idee dat mijn boek dat zou kunnen overtreffen. Immers, een magazine is voor een grotere doelgroep en daarnaast voor mijn grote netwerk een geliefd stukje post. Motorsport. Een detective en het lezen van een boek uberhaupt kent een andere en voor mij kleinere doelgroep. Daarom was ik des te meer verheugd dat zovelen het boek hebben aangeschaft en ik stond er versteld van hoeveel mensen hebben aangegeven normaal geen boek te lezen maar het nu wel gekocht hebben en ervoor zijn gaan zitten. Dat kun je alleen maar geweldig noemen. En als dan een echte detective-lezer je de complimenten geeft, al een haal aantal mensen hun 'bestelling' hebben geplaatst voor boek 2, tja... dan maak je me toch wel heel dankbaar.